4.-10. mars går Kreftforeningens innsamlingsaksjon 2024 av stabelen. Kreftforeningens årlige innsamlingsaksjon engasjerer flere tusen frivillige innsamlere, organisasjoner, lag og bedrifter i kampen mot kreft. Hvert år samler de inn penger til livsviktig forskning på kreft. Over 300 000 mennesker har eller har hatt kreft i Norge i dag. 3 av 4 overlever. Det er dobbelt så mange som for 50 år siden. Håpet ligger i forskningens små og store fremskritt. Vi vil bidra til å samle inn mest mulig penger til dette viktige arbeidet. Og hvem er nå vi?

Vi er to brystkreftoverlevere som møtte hverandre under behandling i 2022. Vi har funnet mye støtte og motivasjon i hverandre, og vi har nylig etablert Instagram-kontoen@livsstil_livsstyrke som et fellesskap hvor vi forhåpentligvis kan spre håp, tro og drivkraft videre til andre som står eller har stått i lignende situasjoner. Her deler vi både faglig kompetanse og egne erfaringer. Gjennom denne kontoen ønsker vi nå å mobilisere til økt fokus på fysisk aktivitet samtidig som man støtter en viktig sak.

Kreftsaken betyr mye for oss, og vi ønsker at flest mulig får den behandlingen de trenger for at de skal overleve sykdommen og ha best mulig livskvalitet. Den store frykten for en kreftpasient er spredning av sykdommen, og hvilke behandlingsmuligheter som da finnes.

I «20 mot kreft» er målet å engasjere til å være fysisk aktive i minst 20 minutter hver dag i uke 10. Fysisk aktivitet kan minske risikoen for flere krefttyper, og både under og etter kreftbehandling er det bra å være i aktivitet. I dag er det kun 30 prosent av den voksne befolkningen som tilfredsstiller anbefalingene fra helsemyndighetene. Det ønsker vi å gjøre noe med gjennom dette initiativet.

Så hvordan kan du bidra:
- Kanskje husstanden eller vennegjengen kan bli enige om hvor mye som vippses hvis alle gjennomfører sine daglige 20 min eller mer?
- Utfordre en kollega på at du vippser en sum hvis vedkommende gjennomfører en 20 min økt. Og hvor mye vippser vedkommende for deg hvis du gjør det?
- Kanskje du bestemmer deg for å selv vippse en sum for hver økt du gjennomfører?
- Du kan utfordre arbeidsgiver til å legge til rette for aktivitet på jobben, da dette gagner arbeidsgiver så vel som arbeidstaker.
- Hør med arbeidsplassen din og de kan tenke seg å donere en sum til Kreftforeningen.

Vi gleder oss til en spennende og givende innsamlingsaksjon! Hilsen Susan og Hanne Karine
Støtt Støtt med Vipps
13 330 kr
0 Dager igjen

Nylig aktivitet

• Anonym Anonym støttet 200 kr

• Anonym Anonym støttet 140 kr

• Hege Elvestad Hege Elvestad støttet 300 kr

Fantastisk initiativ 🙌 Driftige damer!

• Anonym Anonym støttet 20 kr

• Anonym Anonym støttet 1 000 kr